نم چیست؟
نوشته شده توسط : علیرضا

نم (NEM) یک ارز دیجیتال و پلتفرم رمزنگاری شده است که در سال ۲۰۱۵ در کشور مالزی راه اندازی شد. نم در ابتدا قصد داشت از سایر ارزهای دیجیتال الگوبرداری کند یا به اصطلاح فورکی از آن‌ها شود. اما کمی بعد نظر توسعه دهندگان آن تغییر کرد و تصمیم به ساخت پایگاه دادهٔ مخصوص به خود گرفتند. بدین ترتیب نم کاملا منحصر به فرد و مستقل عمل می‌کند.

  نام نم (NEM) مخفف عبارت (New Economy Movement) است که به معنی جنبش اقتصاد نوین است. نم مانند اتریوم دارای پلتفرمی برای نصب اپلیکیشن‌های کاربردی است و از ارز دیجیتال مخصوص به خود به نام (XEM) استفاده می‌کند.

این پلتفرم با استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا ساخته شده است و در اولین آپدیت به نسخهٔ C++language ارتقا یافت. اما در سال ۲۰۱۸ برخی از باگ‌های خود را برطرف کرد و به نسخهٔ "Catapult" تغییر کرد.

نم مانند سایر ارزهای دیجیتال، پروژه‌ای با اهداف جاه طلبانه است و فقط به این فکر نمی‌كند که یک پایگاه پرداخت مالی باشد. در واقع، تبدیل شدن به یک واحد پول رسمی جزو اهداف طولانی مدت تیم سازندهٔ نم است و در عوض تمرکز آن‌ها معطوف به سایر حوزه‌ها است.

تیم نم بر این باور است که می‌تواند باعث ایجاد تغییراتی عظیم در عرصه‌های تامین مالی جمعی، وام‌ها، سوابق حقوقی، سوابق پزشکی، حق امتیاز، قرارداد هوشمند، زنجیرهٔ تامین، حسابداری، سوابق مالکیت، و راه اندازی ایکوها شود.

اثبات اهمیت

ممکن است هنگام جستجوی نم در صرافی‌ها با نام (XEM) مواجه شوید. به خاطر داشته باشید که هر دوی آن‌ها یک چیز هستند، فقط (NEM) نام کل پروژه یعنی بلاک چین و اکوسیستم است و (XEM) نام ارز رمزپایه پروژه است. اما چه چیزی آن را منحصر به فرد می‌کند؟

همانطور که می‌دانید اکثر ارزهای دیجیتال برای تایید تراکنش از فرایندی به نام الگوریتم اثبات کار (PoW) و الگوریتم اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کنند. اما در آن سو، پروژهٔ نم از سیستمی منحصر به فرد به نام اثبات اهمیت (Proof-of-Importance) استفاده می‌کند.

این فرایند به عنوان گزینهٔ سوم در کنار گزینه‌های قبلی عمل می‌کند و افراد برای خرید ارز دیجیتال نم به آن نیاز دارند. با این گزینه، دارندگان ارز دیجیتال نم در فرایند تایید تراکنش به شبکه کمک می‌کنند و توسط انجمن نم پاداش دریافت می‌کنند. با پیاده سازی این طرح،‌ تیم سازندهٔ نم امیدوار است انقلابی در عرصهٔ بلاک چین ایجاد کند و بتواند بستری نوین و قدرتمند در صنعت رمزنگار ارائه دهد.

بیشتر بخوانید: جنسیس بلاک (Genesis Block) به چه معناست؟

بلاک چین دوگانه

نم دارای دو بلاک چین با اهداف متفاوت است. اولین بلاک چین عمومی است و همه می‌توانند از آن بهره ببرند و دومین بلاک چین به نام میژین (Mijin) است که برای استفادهٔ شرکت‌های بزرگ طراحی شده است. شرکت‌ها با استفاده از این بلاک چین می‌توانند تراکنش‌های خود را مخفی کنند.

نم دارای دو بلاک چین با اهداف متفاوت است. اولین بلاک چین عمومی است و همه می‌توانند از آن بهره ببرند و دومین بلاک چین به نام میژین (Mijin) است که برای استفادهٔ شرکت‌های بزرگ طراحی شده است. شرکت‌ها با استفاده از این بلاک چین می‌توانند تراکنش‌های خود را مخفی کنند.

استخراج منحصر به فرد

اگر می‌خواهید به عنوان یک عضو فعال (هاروستر) در شبکه شناخته شوید باید حداقل ۱۰,۰۰۰ واحد XEM جمع ‌آوری کنید و منتظر بمانید تا آن‌ها توسط شبکه سرمایه‌گذاری شوند. هنگامی که این مبلغ در کیف پول شما باشد، شبکه به صورت خودکار آن را سرمایه‌گذاری می‌کند. با این کار شما به جرگهٔ هاروسترها اضافه می‌شوید و اجازه دارید به تشکیل بلاک بپردازید.

هنگامی که یک بلاک توسط شما تشکیل شود، به بلاک‌های قبلی افزوده می‌شود و هر کارمزدی که مربوط به تراکنش‌های آن بلاک باشد به حساب شما واریز می‌شود. این روش نیازی به دستگاه‌های سخت افزاری قدرتمند و مصرف بالای برق ندارد.

برای پردازش تراکنش‌ها یک روش بسیار سودمند دیگر به نام سوپرنود وجود دارد که نیاز به قدرت سخت افزاری قدرتمند است. برای اینکه تبدیل به یک سوپر نود شوید ابتدا باید یک سیستم قدرتمند پردازش همراه با اینترنت پرسرعت تهیه کنید، سپس ۳,۰۰۰,۰۰۰ واحد زم جمع آوری کنید. آنگاه درآمد شما از کارمزدها بیش از پیش خواهد شد.

استخراج نم ویژگی‌های فراوانی دارد، به خصوص در سیستم که به دو بخش تقسیم می‌شود:  محلی و واگذار شده. تفاوت آن‌ها این است که در استخراج محلی، کاربران آنلاین با تهیهٔ کلید خصوصی برای امضای چندگانهٔ بلاک انتخاب می‌شوند، اما در استخراج واگذار شده کاربر حتی با داشتن ماندهٔ حساب صفر می‌تواند شروع به استخراج کند.

ویژگی قابل توجه استخراج واگذار شده این است که فرآیند استخراج حتی با خاموش بودن سیستم کامپیوتر نیز امکان پذیر است. 

نحوهٔ خریداری نم

برای سرمایه‌گذاری در نم ابتدا باید یک کیف پول مطمئن انتخاب کنید. به عنوان یک قانون کلی برای نگهداری از ارز دیجیتال نم باید از کیف پول رسمی شرکت به نام "Nano wallet" استفاده کنید. برای این کار ابتدا باید وارد سایت رسمی نم بشوید و گزینهٔ ایجاد کیف پول را انتخاب کنید.

بعد از دانلود کردن کیف آن را در تلفن همراه خود نصب کنید. پس از نصب، صفحهٔ ثبت نام ظاهر می‌شود. با پر کردن مشخصات، گزینهٔ ثبت نهایی را بزنید و کلید خصوصی خود را دریافت کنید. توجه داشته باشید که کلید خصوصی شما رمز ورود به کیف پول نم است و با گم کردن آن دیگر نمی‌توانید به حساب خود دسترسی پیدا کنید. 

اکنون با داشتن کیف پول می‌توانید مرحلهٔ اصلی یعنی سرمایه‌گذاری در نم را آغاز کنید. شما می‌توانید ارز دیجیتال نم را در بیشتر پلتفرم‌ها یا صرافی‌ها خریداری کنید.

اکنون با داشتن کیف پول می‌توانید مرحلهٔ اصلی یعنی سرمایه‌گذاری در نم را آغاز کنید. شما می‌توانید ارز دیجیتال نم را در بیشتر پلتفرم‌ها یا صرافی‌ها خریداری کنید. چند نمونه از صرافی‌هایی که می‌توانید از آن‌ها نم تهیه کنید به شرح زیر هستند: 

  • بایننس (Binance)
  • هوآبی (Huobi)
  • لایوکوین (Livecoin)
  • اوکِکس (OKEx)
  • اگزمو (EXMO)
  • یوبیت (YoBit)

معمولا برای خرید نم باید از رمزارز بیت کوین و اتریوم استفاده کنید، اما در برخی از صرافی‌ها قابلیت پرداخت با پول‌‌های فیات دلار و یورو نیز فراهم است.

بیشتر بخوانید: نئو چیست؟

مزایا

  • سرعت تراکنش بالا: در شبکهٔ نم سرعت تراکنش‌ها ده برابر بیت کوین است.
  • فرصت‌های فراوان برای کاربران: در پلتفرم نم همه می‌توانند با جمع آوری سرمایه از طریق ایکو، نرم افزارهای خود را طراحی و معرفی کنند.
  • همکاری با بانک‌ها: یکی از اهداف نم همکاری با سازمان‌های مالی و مورد توجه قرار گرفتن توسط بانک‌ها است.
  • استخراج منحصر به فرد: حتی با خاموش بودن کامپیوتر فرآیند استخراج ادامه دارد.




:: برچسب‌ها: نم ,
:: بازدید از این مطلب : 45
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 9 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: